Schiphol Shopping: Met de trein

Schiphol als treinstation

Schiphol is naast een grote luchthaven ook een treinstation. De perrons van dit station liggen direct onder de luchthaven. Dit station werd op 21 december in 1978 geopend door Prinses Beatrix en Prins Claus. Dit is niet het gebouw wat we nu kennen. In 1995 is dit gebouw gesloopt en werd het station geïntegreerd in het luchthavengebouw (Schiphol Plaza) wat we nu kennen.

Vaak wordt er een klein vliegtuigje naast de naam gezet om aan te geven dat dit het treinstation van het vliegveld is. In 1995 is ook de verkeersweg die aanvankelijk tussen het station en de terminal doorliep verwijderd. Hiermee is er een gelijkvloerse verbinding ontstaan tussen het station en de aankomsthal. Vanaf 13 december 2015 met de ingang van de dienstregeling van 2016 zal de naam van dit station veranderen naar Schiphol Airport.

Bovengronds kun je alle stationsvoorzieningen vinden, zoals loketten, informatiepanelen en de informatiedesk. De perrons bevinden zich ondergronds in een verbreed gedeelte van de Schipholspoortunnel.

Op het station zijn drie eilandperrons met in totaal zes sporen. Bijzonder aan deze sporen is dat ze niet alleen per lift, roltrap, en vaste trap te bereiken zijn, maar om het makkelijk te maken voor de reizigers met bagage ook via helingsbanen. Helingsbanen zijn te vergelijken met roltrappen, alleen is dit dan een vlakke helling waar iemand makkelijk zijn koffer op kan bewegen.

In 2015 is ProRail bezig geweest met het vernieuwen van de sporen rond dit station. Daardoor kon het afgelopen maanden voorkomen dat er minder of geen treinen reden vanuit Amsterdam van en naar Schiphol.

Schiphol treinkaartjes

In Nederland werken we met de bekende OV-chipkaart. Deze kaart heeft bijna iedere student in Nederland maar ook veel oudere mensen hebben deze kaart al. De kaart laad je op bij verschillende oplaadpunten in Nederland. Hiermee zet je krediet op de kaart en kun je de poortjes op het station openen.

Wanneer je niet in het bezit bent van deze kaart heb je twee opties. Je kan namelijk kiezen voor een eenmalige chipkaart of je kiest voor een anonieme chipkaart voor binnenlands treinverkeer. Deze zijn verkrijgbaar bij de automaten met het NS-logo, uiteraard kun je ze ook kopen bij de 'Tickets & Service' balies op Schiphol Plaza.

Het kan zijn dat er voor de aanvraag van een OV-Chipkaart een toeslag gevraagd word, deze komt meestal neer op €3. De levensduur van deze kaart is ongeveer 4 tot 5 jaar voor hij vervalt.

Schiphol nachttrein

Vanaf Schiphol Plaza gaat er wel een nachttrein, maar niet door het hele land. Wanneer je met de nachttrein gaat kun je 1 keer per uur naar Utrecht CS, Amsterdam CS, Leiden CS, Den haag CS, Delft en Rotterdam CS. En omgekeerd uiteraard. Voor alle andere plaatsen is het slim om een treintaxi te nemen. Hier kun je meer over lezen op de pagina Schiphol taxi.

Gemiddelde reisafstanden van- en naar Schiphol

Lijkt het je leuk om met de trein naar Schiphol te gaan? Dan is het natuurlijk prettig om te weten hoelang je ongeveer onderweg bent. We hebben daarom een makkelijk schema voor je:

StadReistijd StadReistijd
Amsterdam0u 15m Haarlem0u 40m
Apeldoorn1u 12m Leeuwarden2u 34m
Arnhem1u 16m Leiden0u 20m
Assen2u 13m Maastricht2u 41m
Breda1u 49m Nijmegen1u 45m
Den Bosch1u 18m Roosendaal1u 26m
Den Haag0u 30m Rotterdam1u 00m
Deventer1u 26m Sittard2u 25m
Doetinchem2u 01m Tilburg1u 31m
Ede/Wageningen1u 02m Utrecht0u 50m
Eindhoven1u 32m Venlo2u 09m
Enschede2u 09m Vlissingen2u 20m
Groningen2u 22m Zwolle1u 44m

Voordelen van een treinrit naar Schiphol

We hebben de voordelen van een treinrit naar Schiphol even onder elkaar gezet:

1. Je hebt natuurlijk geen last van files!
2. Je hebt geen stress op de weg of over de route
3. Je hoeft niet te betalen voor het parkeren op Schiphol
4. Er hoeft niemand te komen om je op te halen of je weg te brengen
5. Je bent groen bezig!
6. In de trein kun je prima relaxen en uitrusten

Nadelen van een treinrit naar Schiphol

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan het maken van een treinrit, die vindt je ook hier:

1. Helaas kampt de NS (regelmatig) met storingen en vertragingen
2. Je moet op tijd in de trein zitten en bent minder flexibel met reizen
3. Op ongunstige tijden (bijvoorbeeld de spits), kun je niet altijd zitten
4. De trein rijd geen 24 uur
5. Met name in de winter maar ook gedurende de herfst is de trein niet altijd betrouwbaar

De juiste treinrit zoeken en een kaartje kopen

Je kan op verschillende websites zoeken welke trein je moet hebben. Je ziet dan wanneer deze vertrekt, hoelang hij erover doet en niet onbelangrijk: wat het kaartje kost.

Op deze site kun je rechtstreeks bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) je kaartje kopen. Dit is de officiële website van de NS. Hierop vind je ook de meest actuele informatie met betrekking tot storingen, vertragingen of waar er in plaats van een trein een bus ingezet wordt.

Op een andere website namelijk deze vindt je ook de reisinformatie, maar deze website is erop gericht om je een totaal beeld te geven van je reis. Deze site verteld je dus ook of je tijdens de reis nog een stukje met de bus moet, en hoelang het lopen is van je vertrek adres (waarschijnlijk je huisadres) tot aan Schiphol station.

9292OV is begonnen als een VOF die samenwerkten met alle vervoersbedrijven, die vroeger zelf de informatie doorgaven. Dit is dankzij deze organisatie gecentraliseerd.

9292OV heeft naast de website ook een telefoonnummer dat je kan bellen: 0900-9292 (€0,70 p/m max €14) wanneer je er zelf niet uitkomt. Door dit nummer te bellen krijg je advies op maat. Ook hebben zij een app gemaakt waarin je dezelfde database met reisadviezen kunt bereiken en je reis makkelijk kunt plannen.


Copyright © 2014 - 2016 SchipholShopping.nl

Disclaimer
Schipholshopping.nl is GEEN onderdeel van de Schiphol Group, Schiphol Plaza of Schiphol Shopping Centre. Hoewel de informatie op deze website met zorg is samengesteld zijn wij niet aansprakelijk over het gebruik hiervan. Exacte informatie over bijvoorbeeld openingstijden kunt opzoeken op de door Schiphol beheerde websites. Wij raden u aan om dan ook altijd deze website te raadplegen www.schiphol.nl

Onze website tracht gebruikerservaringen en tips te verzamelen om zo de ervaring van een dagje schiphol te documenteren en te delen. Het gebruik van deze website is voor risico van de gebruiker. Mocht u iets zien wat niet klopt of niet juist is informeer ons alstublieft, dan passen wij dat zo spoedig als mogelijk aan.